Důležité je mít stále na paměti principy předškolního vzdělávání. To znamená dítě nepřetěžovat ani nepodceňovat, zabývat se jeho celkovým rozvojem – posilovat a udržovat rozvoj dítěte v oblastech, ve kterých dosahuje úspěchu, a využívat ho pro motivaci k činnostem, které jsou pro ně obtížnější. Nabízet dítěti činnosti z běžného života, z jeho okolí.
Podporujte rozvoj svého dítěte přirozenými prostředky, činnostmi, které jsou běžné, srozumitelné a realizovatelné v podmínkách domova dětí.
- dostatek volného pohybu;
- praktické činnosti podporující hrubou i jemnou motoriku (utírání nádobí, zalévání květin, věšení a skládání prádla, prostírání stolu…);
- hry se stavebnicemi, s míčem, navlékání korálů;
- sebeobslužné činnosti (oblékání, hygiena, stolování);
- hry s pískem apod.
- čtení, vyprávění, naslouchání – vzájemně (dítě i v roli vypravěče, rodič i v roli naslouchajícího);
- zkoumání a pozorování v přírodě, sledování jevů (klíčení rostlin, sledování počasí…);
- hry podporující paměť (pexeso, Kimova hra, hry se slovy…);
- hry podporující představivost (stavebnice, skládačky, kreslení, malování…);
- manipulace s předměty, zkoumání a pojmenování jejich vlastností (velikost, barva, vůně, tvar…);
- třídění, přiřazování podle určených vlastností (třídění příborů, párování ponožek…);
- hry pro orientaci v prostoru a rovině (hra na schovávanou, vyhledávání detailů v obrázku…) apod.
- společenské hry;
- hry s pravidly;
- komunikace s druhými, vzájemná interakce apod.
- zvyky a tradice ve svém okolí;
- pravidla soužití (jak se chovám doma, v obchodě, v kině…);
- námětové hry (hraní rolí – na povolání, na rodinu…);
- poslech hudby, seznamování s uměním apod.
- poznávání okolí;
- pracovní činnosti (péče o rostliny, péče o zvířata…);
- seznamování s ekologií (třídění odpadu, šetření vodou a energiemi…) apod.
Co by mělo být nejdůležitější?
- Věnovat dítěti soustředěnou pozornost. To znamená vyhradit si na dítě čas, kdy se nebudeme věnovat jiným činnostem, kdy budeme plně zaměřeni na dítě a na to, co dělá, co děláme.
- Povídat si s dítětem, vyprávět si s ním.
- Každý den si najít chvíli na čtení. Nikdy není brzy na to začít dětem číst, nikdy není pozdě začít dětem číst. Můžeme si z toho vytvořit krásný večerní rituál před spaním.
- Důvěřovat svému dítěti. Zvládne toho hodně, pokud k tomu dostane příležitost. Nebojme se, že rozbije talíř, vyleje vodu, rozsype mouku… to se přece stane i nám. Využijme takové situace k tomu, že není problém chybovat, ale učme ho po sobě uklidit (i když to nebude dokonalé).
- Zapojovat dítě do běžných činností doma, v zahradě i v dílně.
- Hrát s dítětem běžně dostupné hry (pexeso, Černý Petr, kvarteto…).
- Dopřát dítěti dostatek různorodého pohybu.
- Učit dítě dodržovat pravidla (chování, stolování…).
„Chovejme se k dětem s laskavou důsledností.“ Z. Matějček
Zajímavé odkazy:
https://edu.ceskatelevize.cz/kabinet/dil/220553115500001
https://edu.ceskatelevize.cz/kabinet/dil/220553115500002
https://www.youtube.com/watch?v=N9Lp4glcbTA
https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66968&view=9641
https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66967&view=9641
https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66966&view=9641