Mateřská škola Uhy
Mateřská škola Uhy

Jak podporovat rozvoj svého dítěte

Důležité je mít stále na paměti principy předškolního vzdělávání. To znamená dítě nepřetěžovat ani nepodceňovat, zabývat se jeho celkovým rozvojem – posilovat a udržovat rozvoj dítěte v oblastech, ve kterých dosahuje úspěchu, a využívat ho pro motivaci k činnostem, které jsou pro ně obtížnější. Nabízet dítěti činnosti z běžného života, z jeho okolí.

Podporujte rozvoj svého dítěte přirozenými prostředky, činnostmi, které jsou běžné, srozumitelné a realizovatelné v podmínkách domova dětí.

  • dostatek volného pohybu;
  • praktické činnosti podporující hrubou i jemnou motoriku (utírání nádobí, zalévání květin, věšení a skládání prádla, prostírání stolu…);
  • hry se stavebnicemi, s míčem, navlékání korálů;
  • sebeobslužné činnosti (oblékání, hygiena, stolování);
  • hry s pískem apod.
  • čtení, vyprávění, naslouchání – vzájemně (dítě i v roli vypravěče, rodič i v roli naslouchajícího);
  • zkoumání a pozorování v přírodě, sledování jevů (klíčení rostlin, sledování počasí…);
  • hry podporující paměť (pexeso, Kimova hra, hry se slovy…);
  • hry podporující představivost (stavebnice, skládačky, kreslení, malování…);
  • manipulace s předměty, zkoumání a pojmenování jejich vlastností (velikost, barva, vůně, tvar…);
  • třídění, přiřazování podle určených vlastností (třídění příborů, párování ponožek…);
  • hry pro orientaci v prostoru a rovině (hra na schovávanou, vyhledávání detailů v obrázku…) apod.
  • společenské hry;
  • hry s pravidly;
  • komunikace s druhými, vzájemná interakce apod.
  • zvyky a tradice ve svém okolí;
  • pravidla soužití (jak se chovám doma, v obchodě, v kině…);
  • námětové hry (hraní rolí – na povolání, na rodinu…);
  • poslech hudby, seznamování s uměním apod.
  • poznávání okolí;
  • pracovní činnosti (péče o rostliny, péče o zvířata…);
  • seznamování s ekologií (třídění odpadu, šetření vodou a energiemi…) apod.

 Co by mělo být nejdůležitější?

  • Věnovat dítěti soustředěnou pozornost. To znamená vyhradit si na dítě čas, kdy se nebudeme věnovat jiným činnostem, kdy budeme plně zaměřeni na dítě a na to, co dělá, co děláme.
  • Povídat si s dítětem, vyprávět si s ním.
  • Každý den si najít chvíli na čtení. Nikdy není brzy na to začít dětem číst, nikdy není pozdě začít dětem číst. Můžeme si z toho vytvořit krásný večerní rituál před spaním.
  • Důvěřovat svému dítěti. Zvládne toho hodně, pokud k tomu dostane příležitost. Nebojme se, že rozbije talíř, vyleje vodu, rozsype mouku… to se přece stane i nám. Využijme takové situace k tomu, že není problém chybovat, ale učme ho po sobě uklidit (i když to nebude dokonalé).
  • Zapojovat dítě do běžných činností doma, v zahradě i v dílně.
  • Hrát s dítětem běžně dostupné hry (pexeso, Černý Petr, kvarteto…).
  • Dopřát dítěti dostatek různorodého pohybu.
  • Učit dítě dodržovat pravidla (chování, stolování…).

„Chovejme se k dětem s laskavou důsledností.“ Z. Matějček

 

Zajímavé odkazy:

https://edu.ceskatelevize.cz/kabinet/dil/220553115500001

https://edu.ceskatelevize.cz/kabinet/dil/220553115500002

https://www.youtube.com/watch?v=N9Lp4glcbTA

https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66968&view=9641

https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66967&view=9641

https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66966&view=9641

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
1
19 20 21
22 23
1
24 25 26 27 28
29 30
1
1 2 3 4 5

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie